Peste dealuri, la nord-vest de Sha Tin, Hong Kong, se afla manastirea celor zece mii de Buddha, fondata in anii ’50. Este locul care se bucura de cea mai mare popularitate dupa cursele de cai. Fiti pregatiti de un urcus dificil pentru a ajunge la templu.
Se incepe langa satul derapanat Pai Tau. Va trebui sa urci peste 400 de trepte pentru a ajunge la sala principala. In unele locuri, poteca este mai larga,iar betonul mai recent, ca urmare a reparatiilor manastirii dupa alunecarea de teren din 1977. Templul a fost inchis doi ani si jumatate pe parcursul lucrarilor de reparatie, finantate din donatii de la credinciosi.
Pe rafturile aliniate de-a lungul peretilor din templul principal sunt asezate peste 13.000 de statuete infatisandu-l pe Buddha, fiecare intr-o alta postura si cu alta expresie, toate avand inscriptionat numele persoanei care a donat templului statueta. Trei statui ale lui Buddha aurite, de dimensiuni mai mari, sunt asezate intr-o vitrina de sticla amplasata in central templului.
Pe terasa din fata templului se afla statuile impunatoare infatisand chipurile fioroase ale celor 18 discipoli ai lui Buddha, numiti si lohani. In spatele statuilor se afla doua reprezentari de bodhisattva, la mijlocul drumului intre iluminare si lumea materiala; una calareste un elefant iar cealalta un leu cu infatisare salbatica. In mijlocul acestora se afla statuia altui bodhisattva, Wei Tu, care este protectorul manastirilor, iar o statuie a zeitei compasiunii, Kwun Yam, este amplasata in spatele acesteia.
Zeita sta cu fata indreptata spre o pagoda rosie cu noua niveluri, acesta fiind o cifra considerata norocoasa de budisti. Urca etajele cladirii pentru a te bucura de o panorama intinsa aupra tinutului Sha Tin.
De aici, alte 69 de trepte duc la ultimul nivel al templului, unde se afla moastele staretului care a fondat manastirea, Yuet kai, amplasate intr-o vitrina de sticla din fata imaginii aurite a unui Buddha urias.
Staretul, care fusese professor de filosofie in Kunming, sudul Chinei, si-a dedicat viata pentru a studia budismul. El a ajuns in Hong Kong dupa cel de-al doilea razboi Mondial si a inceput construirea templului.
Cand Yuet Kai a incetat din viata, in 1965, la varsta de 87 ani, a fost inmormantat pe dealul din apropriere.
Opt luni mai tarziu, ramasitele pamantesti au fost deshumate pentru a fi reingropate si, conform spuselor adeptilor sai, nu numai ca acestea nu prezentau semen de descompunere dar emanau o lumina fluorescenta.
Staretul a fost imbalsamat, acoperit cu frunze aurii, imbracat in roba monarhala , asezat in pozitia lotus si expus in vitrina in care se afla si in zilele noastre. Dupa vizita templului intr-o zi de duminica sau de sarbatoare nationala, s-ar putea sa gasesti prezicatori in sala templului, dar inainte de a le cere sa arunce o privire asupra viitorului tau, asigura-te ca ai aflat pretul consultatiei.
Cele cinci evocari ale lui Buddha
Un concept central al traditiei budiste este Upajjhatthana Sutta, sau, “Subiecte de meditatie”. Aceste texte ofera maxime pentru a veni in ajutorul celor mare strabat tumultul inexorabil al vietii. Cele mai cunoscute sunt cele cinci evocari enumerate mai jos. Se crede ca meditatia asupra celui de-a treia evocari l-a determinat pe Siddhartha ( care avea sa devina Buddha) sa abandoneze pozitia regala in favoarea unui stil de viata spiritual.
1.Sunt prin natura menit sa imbatranesc. Nu exista nicio cale de a evita batranetea.
2. Sunt prin natura menit sa ma imbolnavesc. Nu exista nici o cale de a evita boala.
3.Sunt prin natura menit sa mor. Nu exista nici o cale de a evita moartea.
4.Tot ceea ce imi este drag si toti cei pe care ii iubesc sunt prin natura schimbatori. Nu exista nicio cale de a evita despartirea de acestia.
5.Actiunile mele imi apartin in exclusivitate. Nu pot evita consecintele actiunilor mele. Actiunile mele reprezinta solul pe care se spijina fiinta mea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu